Vi strosade omkring bland ”fridlyst inom EU” och ”årets växt”

En av många bombmurklor vid Gatstugan, 9 maj 2015. Foto: Tom Sävström

Paus i hagen. Foto: Einar Marklund

En handfull personer tyckte föreningens inbjudan till bombmurkla och ögonpyrola lördagen den 9 maj var av intresse. Och det fanns gott om ”bomber” i skogen vid Gatstugan, där vi strosade omkring i en av Sveriges rikaste lokaler med denna märkliga skålsvamp, som dessutom är fridlyst inom EU. Det innebär att du och jag inte får plocka svampen, som inte är någon matsvamp, men avverkningar av granskogarna där svampen växer är inte förbjudna. Vem får denna ekvation av fridlysning att gå ihop?
Ögonpyrolan är en liten skir blomma som är mycket sällsynt, men i Myrskogen finns den i ett litet bestånd. Och det var knopp i några bladrosetter. Om någon vecka går vi dit igen och förevigar den lilla blomman, som minsann är årets växt 2015, utnämnd av Svenska botaniska föreningen. Vi avslutade utflykten med fika i talldungen i Gatstuängens betesmarker, där vi bevittnade brun kärrhök och fiskgjuse som var på vingarna och där betesdaggkåpa, backtrav, stenmurkla, knippfryle och sippskål vittnade om att vi rörde oss i mångfaldsmarker.