”Årets växt” – nu står den i blom

Ögonpyrola i Myrskogen, Ramnäs sn, 3/6 2015. Foto: Tom Sävström

Just nu blommar ögonpyrolan, Moneses uniflora, som av Svenska botaniska föreningen utnämnts till årets växt 2015. Hur står det till med den lilla rara växten i våra skogar, är frågan föreningen vill ha svar på. Har du minnen av gamla växtlokaler, gör återbesök och försök återfinna den. Leta i gamla granskogar, gamla grustag, sumpskogar, tallåsar. Ögonpyrolan är lätt att känna igen, den blir 5-15 cm hög och de vintergröna bladen sitter oftast tre tillsammans och bildar som en rosett nära markytan. Den ensamma blomman sitter lutande i toppen på stjälken. Blomman är vit, väldoftande och de fem kronbladen är sammanvuxna nertill. Den blommar i juni-juli.
Hittar du ögonpyrolan, rapportera den på Artportalen. Efter sommaren återkommer vi med en utförligare rapport om resultatet av inventeringen.