Svinrot, älggräs och ekorrbär längs Jobsbo-rundan

Här studerar gruppen ett bestånd med backskafting i hage vid Jobsbo. 14/6 2015. Foto: Tom Sävström

Entusiastiska blomstervänner i hage vid Jobsbo, 14/6 2015. Foto: Tom Sävström

Så har vi då genomfört årets blomstervandring på De Vilda Blommornas Dag. Aktiviteten lockade 13 deltagare vilket vi som arrangörer får vara nöjda med. Trots en kort häftig regnskur, får också vädret godkänt. Vi gick ungefär halva Jobsbo-rundan, längs blommande vägkanter, på vältrampade stigar genom granskog fram till en gammal beteshage vid Jobsbo, sedan länge övergiven och nu i igenväxningsfas. Vi uppmärksammade många olika växtarter, inte minst våra vanligaste örter, gräs och halvgräs, som stod i vår väg. Ängshaverroten och svinroten väckte uppmärksamhet och i ett lövbryn studerades en svartfläckig glanssmygare, där den vilade på ett blad av blomsterlupin.
I hagen vid Jobsbo noterade vi grönvit nattviol i knopp, ett mindre bestånd med backskafting samt en månlåsbräken som upptäcktes vid våra fötter. I hagen noterade vi också några grova och fina hagbjörkar, skogsek och hasselbuketter. Tänk om betet kunde återupptas och hagen restaureras, men tyvärr tycks vi gå åt det motsatta hållet, då betesdjuren i landskapet minskar. En gök ropade och gulsparven sjöng från sitt revir. Promenaden tog nästan tre timmar, inklusive två fikaintag. Stort TACK till alla som deltog och gjorde vandringen till en trevlig upplevelse i en spännande och intressant natur- och kulturbygd.

Svartfläckig glanssmygare. Jobsbo 14/6 2015. Foto: Einar Marklund