Virsbovandringen gick på vältrampad stig

Räv vid Hälludden vid Åmänningen, 24/1 2016. Foto: Tom Sävström

Räv vid Hälludden, Åmänningen, 24/1 2016. Foto: Tom Sävström

Söndag 24/1 vandrade vi ett gäng på 7 personer i en katedral av gammeltallar på Virsbo sandtallås. Vi rastade, fikade och grillade längst ut på udden, där Orrsjömossen möter Åmänningens sydöstra strand. Efter den senaste tidens köldperiod var vädret riktigt behagligt, kring 0-strecket. Det var vindstilla och tyst i markerna, endast några mindre korsnäbbar flög lockande i talltoppshöjd och en gröngöling ropade sporadiskt. Ett par fiskare var ute och anglade på en till synes bräcklig is. När de väl lämnade platsen kom en adult havsörn väster ifrån och spanade efter kvarlämnad skräpfisk. Vid Hälludden i mynningen mot Flohäll fanns öppet vatten och där såg vi en mink och en vacker räv på iskanten. Räven var fram till vattenlinjen och drack. Spårsnön berättade att vildsvin bökat omkring i såväl skog som ute på myr. Den vältrampade stigen vi följde visar att traktens omväxlande natur är omtyckt strövområde för både viltet och boende i Virsbo.