Från vårprogrammet – Nattfåglar och Vilda blommornas dag

Del av gruppen som gick med på blomstervandringen i Virsbo, 19/6 2016. Foto: Tom Sävström

Larv av sexfläckig bastardsvärmare i pensé i blomlåda vid rastplatsen i Virsbo, 19/6 2016. Foto: Tom Sävström

Nattfågellyssningens timmar före midnatt (11 juni) blev kylslagna (+4 grader), men några fåglar behagade ändå underhålla oss med sina röster. I busksnåren på pumpängen vid Västersjön sjöng en näktergal lite avslaget. Mer fart var det på sävsångarna och rörsångarna i Lisjöviken och kornknarren som ”snärpte” från en vall vid gamla Larsansjö Bruk. Vid Lisjö smedja tänkte vi syna syrenhäckarna efter svärmare, men blomklasarna var tyvärr mest överblommade. Annars ett trevligt nöje att se svärmarna suga nektar från blommorna, likt små kolibris. En rördrom tutade svagt, lokaliserad till Glåpen. Hägrarnas ungar mattiggde från grandungen vid Lisjö torkria.

De vilda blommornas dag genomfördes i år den 19 juni i hela Norden. För vår del i Surahammar, samarrangerade vi en vandring i Virsbo med Ramnäs-Virsbo naturklubb och Botaniska föreningen i Västmanlands län, som lockade 25-talet deltagare. Tema var människans spridning av växter till den vilda naturen. På grusmark vid Virsbo ip påvisades fetbladsväxter och den invasiva växten blomsterlupin, som guiden Sören Larsson berättade om. Den är aggressiv och konkurrerar ut inhemska, mera lågvuxna växter. Vid f d Amerika, ett flerfamiljshus som revs på 1960-talet, kvarstod akleja, toppklocka, krollilja och en kraftig schersminbuske. Här uppmärksammades också gammeltallar med påväxt av tallticka. Vid gamla brukets ruderatmarker studerades ett antal trädgårdsspridda växter, exempelvis stor ormrot. Vid fikat vid rastplatsen norra infarten till samhället sågs en larv av sexfläckig bastardsvärmare på pensé i blomlåda. Det var en trevlig och uppskattad vandring bland tamt och vilt i Virsbo.  Tack till alla som gick med.