Svamputflykt till Sala lördag 17 september

På lördag 17/9 inbjuder vi till höstens första exkursion. Det blir med fokus på svamp i Salas kalkmarker under ledning av Bo Eriksson, som brukar ordna svamputflykter i Salatrakten för allmänheten. Vi besöker Terrasiten, ett kalkindustriområde vid Kolmanstorp. Kalk i marken kan ge ovanliga svampfynd. Sedan blir det ett ”strandhugg” kring Sala silvergruva. Hemvägen tar vi förbi Fläcksjön och Rörbosjön och fågelskådar. Medtag fika.

Karljohan-svampen är för många en matfavorit. Här i betesmark, Kalängen, Norrby, Ramnäs, 31/7 2015. Foto: Tom Sävström

Svartnande narrmusseron förekommer sällsynt i ogödslade och välhävdade naturbetesmarker. Västsura ekhage, 2/9 2016. Foto: Tom Sävström

Hur ser det då ut i svampmarkerna i år? Svampsäsongen kan hittills sammanfattas som både bra och dåligt. I vissa skogar har det varit god tillgång på fruktkroppar av allehanda arter, medan andra områden varit mer tomma på svamp. Lokala regnskurar kan vara orsaken till ojämnheten. I naturbetesmarkerna har det varit torrt och sparsamt med ängssvampar. Ett undantag har varit Västsura ekhage, där en hel del fina fynd noterats, (se Artportalen). Det råder en viss fördröjning i tid för ängssvamparna. Idag (10/9) noterades några fruktkroppar av svartnande narrmusseron i Kohagen, en art som mera regniga säsonger brukar visa sig i slutet av juli. Gula kantareller har en del personer hittat mycket av och ”trattisarna” är på gång.

För övrigt skickas höstprogrammet ut till medlemmarna kommande vecka. Välkomna på lördag! Från Stenhuset åker vi kl. 13:15. Kontakt: Einar Marklund 0220-36401.