Vid Svanåforsens brus

Miljö för strömstare och utter i Svanå. 25/2 2017. Foto: Tom Sävström

”Isklockor” i Svanåforsen. 25/2 2017. Foto: Tom Sävström

På lördagen den 25 februari trampade vi i historiskt kända marker kring Svanå Bruk. Ebba Brahe var på sin tid en drivande kvinna. Under 1600-talet lät hon uppföra den nuvarande huvudbyggnaden. Hon lyckades även utvidga och förbättra järntillverkningen vid bruket och vid hennes död 1674, bestod egendomen av 4 stångjärnshammare, tre spiksmedjor, ett sågverk, en kvarn och ett jordbruk. År 1905 köptes hela Svanå egendom av Surahammars Bruk AB. Idag ägs Svanå Bruk & Säteri av AB Arvid Svensson.

Men denna dag var strömstararna viktigare för oss i sällskapet som vandrade längs forsen norrut mot Hällsjön. Den strömstare vi såg smälte väl in bland vita snöpudrade svarta stenblock i vattnet. Vid övre fallet grillade vi medhavda korvar och noterade färska spår av utter i snön. Utterns spillning kunde vi se på iskanten, den lär ska lukta viol. Vid broövergången vid övre fallet fanns lunglav på en asp, en sällsynt lav som funnits där i åtskilliga år, nu hotad av bävrar som fäller aspar i området.  Vi vandrade i en omväxlande natur med grova träd och rikligt med död ved, grova hasselbuketter och ädla lövträd. Entita, tofsmes och nötväcka fanns i området. Vi njöt av en vacker vårvinterdag och av talgoxen som ”filade vår”.