Rensat kring ekarna i Billsbo

Granar har huggits och bortforslats kring de två äldsta ekarna i Billsbo, 9/4 2017. Foto: Jesper Gustavsson

Vilopaus i arbetet med ekvård i Billsbo, 9/4 2017. Foto: Jesper Gustavsson

Under söndagen (9/4) rensade vi rent kring de två äldsta ekarna i Billsbo. Samma ekar som vi i Naturskyddsföreningen och Hembygdsföreningen frihögg från barrskog i början på 90-talet. Eken trivs i solexponerade lägen och är hemvist för många växter och djur. På dessa ekar växer exempelvis oxtungsvamp, korkmussling och svavelticka samt en hel del mossor och lavar. Och i veden och mulmen trivs skalbaggar och andra småkryp. Vi avslutade vår ekvårdsinsats med fika och besök i bombmurklans skog, där vi räknade till 50 fruktkroppar av den vårtidiga skålsvampen, lyssnade till storlommens vildmarksrop från Långsjön och gladdes åt vackra dagfjärilar som flög i solskenet.