Familjeidyll och gammelskog i Djupebo

Fnösktickorna har spridit sina sporer i Djupeboskogen. 28/5 2017. Foto: Tom Sävström

Utflykten till Djupebo 28 maj kunde genomföras i varmt och skönt väder. Vi gick fram till Vretbacken vid sjön Djupen där vi konstaterade att sjöns sångsvanspar var ute och simmade med fyra små dunbollar, som nyligen lämnat boet. En trevlig familjeidyll. Två par tranor matsökte på stränderna och en sävsångare sjöng från vassen. Karl-Evert i Medins berättade att ett tranpar med två små ungar nyligen varit på besök i deras lummiga trädgård, ivrigt sökande efter något ätbart. Fikat avnjöts i en glänta vid Björkkärret. Solen värmde och dagfjärilarna vaknade till liv. Vitvingefjärilar flög liksom aurorafjäril, citronfjärilar och några kamhornade knäppare svärmade i skogsbrynet. Vi avslutade med en vända i Djupeboskogen, en imponerande gammelskog där träden står så tätt så de här och var omfamnar varandra och där den döda veden sätter sin speciella prägel på skogen. Vi kunde se hur fnösktickorna nyligen ”kastat” ut sina sporer, vilka färgat fruktkropparna vita på ovansidan.

Nästa utflykt sker den 18 juni. De vilda blommornas dag, med lättare promenad kring Harkärret söder om Surahammar. Kl. 13:00 från Stenhuset. Välkomna då!