Årets växt 2017 – Svart och röd trolldruva

Svart trolldruva, årets växt 2017. Här från Harkärret, Sura socken, 5/6 2017. Foto: Tom Sävström

Det är Svenska Botaniska Föreningen som årligen utser en ”årets växt” som särskilt ska inventeras och uppmärksammas. Svart trolldruva Actaea spicata och röd trolldruva Actaea erythrocarpa är fleråriga örter som ingår i familjen Ranunkelväxter. Röd trolldruva förekommer endast i de nordligaste delarna av Sverige. Däremot har vi den svarta hos oss i södra och mellersta delarna av landet och den förekommer på några kända växtlokaler i Surahammars kommun.

Svart trolldruva blir 30‒70 cm hög och har en kort blomklase i plantans topp. Bladen är stora och 2‒3 gånger flikiga. Blomningen sker i maj‒juni. Blommorna har långa ståndare som skjuter ut. Kronbladen är små, vita och faller snart av. Bären är svarta, blanka, något avlånga och de mognar på sensommaren. Hela växten och blommorna luktar obehagligt, vilket känns särskilt om man gnuggar bladen mellan tummen och pekfingret.

Växtplatserna hos oss är friska‒fuktiga, skuggiga, gärna steniga och örtrika lövskogar med inslag av hassel, men även gran kan förekomma. Växten missgynnas när skogen kalhugges eller marken dräneras. Känner du till någon plats där svart trolldruva växer kan du rapportera till Artportalen eller till någon i vår styrelse. Missa inte att följa med på De vilda blommornas dag 18 juni, då får du se svart trolldruva och andra intressanta växter kring Harkärret.