De vilda blommornas dag i Surahammar med svart trolldruva och väddnätfjäril

Som avslutning på vandringen besöktes lokalen för väddnätfjäril i kraftledningsgatan vid Snickarberget. 18/6 2017. Foto: Tom Sävström

Här studeras växter kring gammal brukningsväg vid Harkärret, 18/6 2017. Foto: Tom Sävström

I år valde vi att förlägga blomstervandringen till lundartade biotoper kring Harkärret, sydost om Haga. Under sol och blå himmel kunde vi studera ett flertal exemplar av Årets växt 2017 svart trolldruva, som växte tillsammans med underviol, blåsippa, hässlebrodd, ormbär och skogssallat. På en mossig sten blommade stinknäva. Annars var det liljekonvaljens blad som dominerade i fältskiktet. Deltagarna fick också se en del växter som kommit till platsen via fyllnadsmassor, exempelvis ryssgubbe, löktrav, blomsterlupiner och kirskål. Tyvärr mindre önskvärda arter i vår natur. I solbelysta bryn och gläntor flög svartfläckig glanssmygare och kvickgräsfjäril.

Vandringen avslutades nere vid foten av Snickarberget med fika och besök på en av kommunens lokaler för väddnätfjäril. Några exemplar flög aktivt tillsammans med en del andra dagfjärilar. Som några andra väddnätlokaler ligger även denna i en kraftledningsgata. Vid fikaplatsen noterade vi dagens kanske mest överraskande växtfynd, grusstarr, Carex hirta. Vandringen var ett samarrangemang med Ramnäs-Virsbo naturklubb och Botaniska föreningen i Västmanlands län. 14 personer gick med.