Bockhammar och Fantebosjön i mellanvädersdag

Flera exemplar av motaggsvamp såg vi i tallskogarna vid Fantebosjön. Foto: Tom Sävström

Här förbereds grillbrasan, i bakgrunden av en fin grov En (Juniperus communis). Foto: Tom Sävström

Söndagen 21 oktober var vi sju föreningsmedlemmar som besökte vår grannkommun Skinnskatteberg, där Fantebosjön var huvudmålet. Vi åkte in på skogsväg som leder genom Färna ekopark förbi Tarmansbo i norra delen på Lilla Kedjen. Där intogs första fika, vid särskild rastplats med bänkar och bord. Här kunde vi se hur Sveaskog huggit bort barrträd, främst gran, för att gynna utvecklingen av lövskog, inte minst asp. Innan dess hade vi gjort ett kort stopp vid Kampkällan, som fått sitt namn av att hästar, (kampar), där släckt sin törst. Vattnet smakade utmärkt.

Nästa anhalt blev Bockhammar och den fina naturen kring den anrika byn. Ebba Brahes lusthus fick vi veta var föremål för planerat golvunderhåll, efter en givande pratstund med Carl-Erik Fredman, som driver Bockhammar, med dess specialitét kaffe och blåbärskaka, som sommarbesökare kan avnjuta på gårdscaféet. Efter att ha studerat Bockhammars hyttlämningar följde vi en fin stig längs Fantebosjöns östra strand fram till en bergshöjd med ett fint tallbestånd. Nedanför berget grillades medhavda korvar och matsäckarna tömdes. Jo, apropå mellanvädersdag, mellan soliga brittsommardagar bjöd denna dag på mulet väder med stundtals knappt kännbara fallande regndroppar. Inte mycket fågelliv, så när som på en morkulla och någon domherre. Men det var en givande dag, tyckte vi alla.