Kommunen räddar aspar med nät

Bävern är den största europeiska gnagaren. Här i Kolbäcksån, Kohagens naturreservat, 3/4 2018. Foto: Tom Sävström

Virat nät kring aspar i Kohagens naturreservat, 23/1 2019. Foto: Tom Sävström

I Kohagens naturreservat och vid Gatstubäcken norr om vattenverket i Surahammar kan besökaren se att nät virats runt aspar. Näten är till för att skydda träden från bävern. Bävern har snabbt expanderat i vår natur de senaste 20 åren och har byggt upp hyddor på flera ställen längs Kolbäcksåns vattensystem, vid skogssjöar och större skogsbäckar. Och bävrarna måste ha mat och då är asparna det begärligaste på menyn. Djuren fäller asparna och drar sedan hem grenar och kvistar till hyddan. Bävern har absolut sin plats i vår natur, men aspens naturvärde är också högt och värdefullt. Som naturvärdesträd har aspen en särställning i skog och mark, som boträd, som livsrum för mossor, lavar, svampar och insekter.  För oss i Naturskyddsföreningen innebär det både bäver och asp. Även om idén kom från oss i Naturskyddsföreningen hedrar vi Surahammars kommun som här vidtagit en mycket positiv åtgärd för naturen och dess värden. Att ett visst antal aspar nu räddas utgör i sammanhanget inget hot mot bävrarna.

Tom Sävström