Ugglor och årsmöte

Lördagskvällen den 16 mars hade vi ugglelyssning på programmet. Vi samlades i gammelskogen vid Djupebo till en värmande brasa. Det var mulet, vindstilla och kring noll grader. En grupp tog vid skymningsdags en promenad fram till Björkkärret där en sparvuggla kunde avlyssnas. Ett annat sällskap hörde en kattuggla från Långdalen. Fjorton personer deltog. Resultatet från den efterföljande ugglelyssnarveckan kan du se på Västmanlands ornitologiska förenings hemsida, via denna länk; http://vof.birdlife.se/ugglelyssnarveckan-2019-preliminart-resultat/

Ugglemys kring brasan. Foto: Einar Marklund

Föreningen har också klarat av årsmötet nyligen i Hembygdsgården. Vi fick se ett bildprogram av Jan Eriksson som var mycket uppskattat. Det var färgsprakande vyer från fjäll och skog, bland annat från vandringar i Padjelanta och Sarek. Samt nedslag i markerna kring Hedströmmen, Stora Flyten och Nedre Vättern i Jannes hemmamarker i Skinnskatteberg. Fantastiska bilder på fåglar, växter och djur passerade revy under programmet, som var kvällens höjdpunkt. I övrigt omvaldes samtliga valbara funktionärer.