Min källa vid Stingsberget

Min källa vid Stingsberget, 22/5 2019. Foto: Tom Sävström

Positiv gallring i lövbeståndet vid Min källa, ger ökat ljusinsläpp till fältskiktet. 22/5 2019. Foto: Tom Sävström

På kvällen den 22 maj hade föreningen utflykt till ”Min källa” vid Stingsberget, Ramnäs. Där finns en kallkälla som skapar översilningar som påverkar floran på ett positivt sätt. Det var Bertil Eriksson som döpte området till Min källa, då han upptäckte dess höga floravärden på 1960-talet. Där finns skogslind och hassel som sätter sin speciella prägel på det fina lundartade skogsområdet. I fältskiktet finns trolldruva, vårärt, ormbär och ekbräken.  År 2013 genomförde markägaren Västerås stift gallring i området, då man tog bort gran och en del yngre lövträd. Floran har svarat upp bra på åtgärderna. Trolldruvan var i blomknopp medan vårärten blommade eller var överblommade vid vårt kvällsbesök.

Sångare trivs där, vi hörde lövsångare, trädgårdssångare och svarthätta. Från Stingsberget ropade en gök och från Stingsmossen hördes en gökhonas småspovsliknande drill. Vi hörde också en grå flugsnappare, gärdsmyg och gulsparv. En sorgmantel flög längs skogsbilvägen tillsammans med tosteblåvinge, ängsmätare, rapsfjäril, aurorafjäril och en kvickgräsfjäril. Det var en behaglig kväll, vädermässigt.