Kom med ut i naturen och fika med oss

Sexfläckig bastardsvärmare trivs i blomrika ängsmarker och skogsbryn. Igeltjärn, öster om Gammelby, 23/7 2019. Foto: Tom Sävström

Temadag: Biologisk mångfald i äng och hage

Söndag 18 augusti slår vi ett slag för den biologiska mångfalden i Kohagens naturreservat i Surahammar. Pågår mellan 14:00 – 16:00 och allmänheten inbjudes. Vi håller till vid björkhagen i södra ingången till reservatet, från Ekängens fotbollsplaner. På olika sätt presenterar vi Kohagens rika växt och djurliv. Vattendjur kan studeras i mikroskop och svampar, växter och insekter får du bekanta dig med. Vilka fåglar kan man se i Kohagen får du också veta. Det är ett samarrangemang mellan Naturskyddsföreningen Surahammar och Insamlingsstiftelsen Surahammars Naturvårdsfond.

Temadag: Biologisk mångfald i skogen

Söndag 15 september är det en liknande träff, med samma upplägg, då behandlas den biologiska mångfalden i skogen, med träff vid ingången till Naddennäsets naturreservat i Ramnäs. Samma tid 14:00 – 16:00. Här är det Ramnäs-Virsbo naturklubb och Insamlingsstiftelsen Surahammars naturvårdsfond som arrangerar. Du hittar till Naddennäset genom att svänga vänster vid Brattheden, åk över järnvägsbron, sväng åter vänster ner mot sjön Nadden (gamla Sågen) – ca 500 m till parkeringsplats. Se också kommande affischering och annonsering, bl a på Kommunens hemsida och anslagstavlor.

Hjärtligt välkomna!