Svampens dag i Surahammar på söndag

Mandelriska – skaldjurssvampen – får du veta mera om på söndag. Välkommen. Här vid Trugsbo i augusti 2019. Foto: Tom Sävström

Svampens Dag är ett rikstäckande arrangemang som genomförts årligen sedan starten 2008. Svampens dag inträffar alltid den första söndagen i september, vilket i år innebär söndagen den 1 september 2019.

På lördag 31/8 träffas vi vid Stenhusets parkering kl. 10:00 för samåkning ut i skogen där vi gemensamt plockar svampar till söndagens utställning. Du får gärna ge dig ut själv i skogen och komma med dina svampar till Folkets hus på söndagen, så hjälper vi till att artbestämma dina fynd. Söndagens utställning bjuder besökaren på svamptoast och risksallad på rågbröd. Missa inte det. Svampquiz – vinn ett svamphus. Torkningsmetoder. Svampodling. Bra svamplitteratur att ha med sig i skogen visas.

Du är välkommen till Folkets hus i Surahammar på söndag mellan 11:00 – 14:00. Tag med hela familjen och lär mera om svamparnas fantastiska värld! Och glöm inte ta med svampar om du plockat. Lars Bsenko och Tom Sävström försöker bestämma svamparna. Allt är gratis!