Skogens artmångfald utarmas

Kanske den mäktigaste tallen i Surahammars kommun, Ladängen, Ramnäs socken, 5/1 2021. Gamla grova träd blir alltmera sällsynta i skogen. Foto: Tom Sävström

Talltita, en skogsmes som minskat kraftigt i antal i takt med ett skogsbruk med enfaldiga kalhyggen. Foto: Lennart Eriksson

Det svenska så kallade moderna skogsbruket utarmar skogens mångfald. Det blir jag varse varje dag på mina turer i skogsmarkerna i Surahammars kommun. Fåglar jag saknar i vinterskogen i år 2021 är framförallt mesfåglar. Det är ovanligt tyst i skogen. Tofsmes, talltita och entita är mesar jag saknar i skogen. Talltita och entita har varit vanliga arter i skogarna, men har minskat med så mycket som två tredjedelar de senaste 30 åren, (Bird Life Sverige). Det är ytterst tråkigt att vara ute i flera timmar i skogen och inte höra en enda mesfågel, inte heller en hackspett. Skogen tystnar i takt med ett alltmera intensivt bedrivet skogsbruk. I Naturskyddsföreningen vill vi se ett kalhyggesfritt skogsbruk och mer skyddad skog i reservat. Den generella hänsynen i samband med skogsbruk måste också höjas betydligt. Stoppa skogsskövlingen och rädda skogens växter och djur! Länk https://tystskog.naturskyddsforeningen.se/

2 thoughts on “Skogens artmångfald utarmas

• Håller med dig Pavla. Statliga Sveaskog borde få nya direktiv för att tydliggöra att områden med höga naturvärden inte får avverkas. Varje dag, dygnet runt, genom skiftgång, avverkas värdefulla skogar. Morgondagens skogar blir inte äldre än 70 år. Jämför det med att en tall kan bli 700 år. Vi får fortsätta kämpa för skogen och biologiska mångfalden!