Majvor får mata igelkottarna i Virsbo

Mätt och belåten, somnar man nästan i matskålen. Stenbovägen 11, Dalskogsområdet i Sura. Foto: Eva Forsell

Majvor med den skylt hon placerar ut på Storgårdsvägen, med hopp om respekt för igelkottarna. 22/4 2021, Foto: Tom Sävström

Heder åt Surahammarshus som ändrade sig och nu låter Majvor mata igelkottarna i sin trädgård i Virsbo. Igelkottarna minskar i antal i Sverige och är utsatta för många faror i sin livsmiljö. Vi i Naturskyddsföreningen i Surahammar gläds med Majvor och skänker 500 kronor till mat åt ”kottarna” i Virsbo. Vår ordförande Tom Sävström överlämnade gåvan till Majvor i hennes hem i Virsbo den 22 april. Majvor gör en mycket viktig och hedervärd insats för att rädda en hotad djurart, som vi alla älskar och vill ha kvar i vår omgivande närnatur. Majvor sätter ut skylt på Storgärdsvägen, som är 30-väg, men där många kör alltför fort, trots varningsskylten. Skärpning bilister, var rädd om ”kottarna”!
/Tom Sävström, ordförande
Så här kan vi hjälpa igelkottarna;
• Spara lövhögar under buskarna i trädgården så att igelkotten kan bygga ett sommarbo
• Snickra ett vinterbo under semestern och sätt ut i trädgården.
• Ge igelkotten mat: hund- eller kattmat, matrester, vatten – inte mjölk.
• Var försiktig när du använder olika skärande redskap under buskar och snår eller i högt gräs där igelkottar ofta söker skydd dagtid.
• Programmera din robotklippare att bara klippa dagtid, tillexempel mellan 10-16. Igelkottar är aktiva från skymning till gryning.
• Använd inga kemiska bekämpningsmedel i trädgården.
• Var försiktig när du bränner lövhögar på våren. Flytta högen eller lyft upp och kika.
• Skapa ett vilt hörn i din trädgård där insekter trivs. Ger mat åt igelkotten. En liten äng istället för bara välklippta gräsytor.
• Cykla hellre än ta bilen. Då slipper igelkotten bli överkörd!