Bombmurkleskogen – en stolthet och attraktion för Surahammar!

Bombmurklan är fridlyst inom EU, sällsynt, hotad, skyddsvärd! Foto: Tom Sävström

Vi vill skydda och bevara bombmurklans skog vid åsfoten norr om vattenverket i Surahammar. Det är en ca 70 – 80 årig granskog med ett av Sveriges rikaste bestånd med den inom EU fridlysta bombmurklan. I april 2016 räknades till hela 2247 bombmurklor i denna granskog, vilket är unikt för landet och därmed med ett högt skyddsvärde. Bombmurklan omfattas också av EU-regler som en art som ska skyddas.
Surahammars kommun vill gallra granskogen, men det innebär ett allvarligt hot mot bombmurklan. Många naturintresserade från länet med omnejd besöker granskogen under våren för att uppleva den spektakulära skålsvampen bombmurkla. Låt bombmurkleskogen leva, som en attraktion och som en stolthet för Surahammars kommun, nu och i framtiden! Se länk https://surahammar.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uploads/sites/50/2021/11/Bombmurkleskogen-begaran-om-skydd.pdf till vår skrivelse till Kommunstyrelsen i Surahammar.
Naturskyddsföreningen Surahammar