Läs vår rapport om Bombmurkleskogen och Strömsholmsåsen

Parasitporing växer på gamla fruktkroppar av violticka. Svämskogen 23/1 2022. Foto: Tom Sävström

I Naturskyddsföreningen är vi som bekant engagerade i olika sammanhang för att försöka rädda skogar med höga naturvärden. Ett aktuellt område är Bombmurkleskogen och Strömsholmsåsen från Hedvallsbron och norr ut. Genom att klicka på länken här kan du ta del av vår gedigna rapport från detta område. Mängden rödlistade arter är imponerande, vilket slår fast dessa skogars höga skyddsvärde. De flesta rödlistade arterna är svampar, men vi hoppas nu få två år på oss att komplettera med att inventera andra organismgrupper. Tag gärna en promenad på åsen framöver, där finns fina promenadstigar. Då kan du också se att på åsen ungefär mitt för Skommarpelles finns en så kallad ”getrygg”, vilket är ovanligt på åsar. Den kan lite fyndigt beskrivas som en åsrygg på åsen.
Ett trevligt fynd i svämskogen gjordes på självaste nyårsafton 1994, nämligen kromporing på markliggande asp. Den är rödlistad som EN akut hotad. Tjugosju år senare, dagen före julafton 23/12 2021, påträffas ostticka på asp i södra Bombmurkleskogen och 23/1 i år parasitporing på gran. Säkert finns flera arter att upptäcka. Nu återstår att få området skyddat, varaktigt och långsiktigt!