Promenad mellan Hökebo och Näs

Här skroderas det vid Lilla Näs. Foto: Tom Sävström

Tallticka kunde fotas på lagom titthöjd. Näs 12/2 2023. Foto: Tom Sävström

Söndag 12/2 deltog 11 personer på föreningens vandring från Hökebo ut till Näs i Virsbosjön. Vi parkerade strax före Hökebo, vid informationsskylten till naturreservatet Virsbo Näs. Vädret var behagligt och marken fläckvis täckt av ett tunt snötäcke. På vägen fanns förrädiska isfläckar under snön. Gamla, grova och på andra sätt märkliga träd blev litet av vandringens behållning. Vid Hökebo tilldrog sig några så kallade hagbjörkar, med mäktiga grenverk, vårt intresse. Spörsmål följde kring hur gammal en björk kan bli. Någon gissade på 100 år. Alla fina och välbevarade byggnader tillhörande Hökebo beundrades. Bortom torpet Bovallen tittade vi närmare på ett litet bestånd med arttypiska bladrosetter, tillhörande kattfot, som växte i en vägslänt. Vi intog medhavd fika mot logvägg vid torpet mellan de öppna åkermarkerna och vi undrade vad torpet hade för namn. Undertecknad tillfrågade Lasse Engvall i Gammelby som lät meddela att det alltid hetat Lilla Näs.

Längst ut på Näs stod dessa mäktiga tvillingtallar. 12/2 2023. Foto: Sabine Herold

De två tvillingtallarnas spretiga kronor. Näs 12/2 2023. Foto: Tom Sävström

Längst ut på Näs beundrade vi den lilla vackra byn och dess byggnader, bland annat tre loftbodar. Här dominerade ett gammalt tallbestånd på en flack sandås och vi kunde fota tallticka som växte på lagom titthöjd. Nära sjöstranden växte två vindpinade tvillingtallar med spretiga grenverk i kronorna. Måttbandet kom till pass och båda stammarna hade den imponerande omkretsen 2,5 meter. Ett par gråtrutar vilade ute på isen. Korp, domherrar, grönsiskor, spillkråka och gröngöling tillhörde fågelobsarna.