Rapport från markerna (2)

Som en vacker målning! Ägretthäger tillsammans med grågäss och kanadagäss. 3/9 2023 vid Högbyn, Ramnäs. Foto: Kerstin Aneusson

Bombmurkleskogen vid Gatstubäcken, norr vattenverket nu skyddad. April 2015. Foto: Tom Sävström

Hägrarna
Kan inte låta bli nämna ägretthäger, då denna helvita häger har blivit allt vanligare i fågelmarkerna. Kommer den att häcka i våra trakter inom en framtid? Släktingen gråhäger har sedan ett antal år tillbaka häckat i koloni i Lisjö. Men förvaltaren av Lisjö säteri vill inte ha hägrar häcka i Lisjö. För tredje gången ville säteriet nu i år 2023 hugga bort en skog med hägerkoloni. Men det tycks som Länsstyrelsen stoppat markägarens fientliga hållning till hägrarna. Tack för det! Nämnas bör att gråhäger häckande på fastlandet i länet, utanför Mälaröarna är ovanligt.

Bombmurkleskogen
Äntligen är granskogen vid Gatstubäcken med den rika förekomsten av bombmurkla räddad. Kommunal-Teknik som äger marken låter meddela, via f d vd Mats Lindberg, att skogen skyddats i ett naturvårdsavtal omfattande en tidsperiod av 50 år. En framgång för naturskyddet och för oss i Naturskyddsföreningen.

Nyligen besökte vi flyttblocket norr om Västra Vålen. Lågt stående kvällssol gav vackert ljus i skogen. 5/10 2023. Foto: Torbjörn Holmstedt

Blåticka på grov granlåga, norr Långsjön, Sura, 6/10 2023. Foto: Tom Sävström

Fint flyttblock
Vid besök nyligen i skogen kring Vålbo gick vi fram till det fina flyttblocket som kan ses intill skogsvägen, norr om sjön Västra Vålen. Se foto. Vi konstaterade också att Vålbo tallskog blivit biotopskyddad. Annars ville vi helst blunda när vi passerade före detta skogarna norr om Långdalen. Nu bara hyggen. Kalhyggen måste förbjudas!

Höst och svamp
Veckans svamp är ingen matsvamp, inte heller särskilt sällsynt, men visst är den vacker. Blåticka (Postia caesia complex). Man kan hitta den på död barrved, gran och tall. På lövved finns en nära släkting, blek blåticka (Postia alni).