Västsura den 15 oktober 2023

Brödmärgstickan som växer i ekstubbe i Västsura ekhage. Foto: Tom Sävström

Utflykten till Västsura bjöd på vackert höstväder, vilket de 10 deltagarna uppskattade. Uppskattat var också informationen som Arne Persson bjöd på. Vi fick bland annat veta att hassellunden tidigare varit betad av hästar och benämndes då Västsura hästhage. Detta var före 1950. År 1950 köpte dåvarande Västmanlands läns skogsvårdsstyrelse herrgården och startade året efter skogsskola. Rundturen i lunden gick fram till ek- och boklunden, där särskilt de grova bokarna beundrades. Dessa bedömdes vara ca 80 år gamla. Stensträng och fornåker förevisades. Tillbaka gick vi genom det planterade lärkbeståndet, som Einar berättade var hybridlärk.

Turen gick vidare ut i ekhagen där vi tittade närmare på en sällsynt ticka som växer i en ekstubbe, nämligen brödmärgsticka (Perenniporia medulla-panis). Ekhagen och järnåldersgravfältet var välbetade av nötkreaturen, som låg och idisslade i en björkbacke. En blodröd vaxskivling sågs och blommade gjorde vår nationalblomma liten blåklocka och även jungfrulinet var i blom. På gravfältet kunde vi ana åtminstone ett 10-tal gravars stenformationer, övervuxna med mossor och lavar.

Ett 20-tal mindre korsnäbb flög över oss i ekhagen och ner mot Västersjön satt en varfågel i torrtopp.
Medhavd fika avnjöts i ekhagen och vi var väl överens om att vi befann oss i ett vackert och historiskt spännande landskap.