Örnräkningen genomförd i dis och dimma

Havsörn över Lisjö, 4/3 2013. Foto: Lennart Eriksson

Lördag 2 mars var det dags för årets örnräkning i Mellansverige, arrangerad av Fältstationen Rördromen . I Naturskyddsföreningen spanade vi som vanligt från skogsbryn vid Stora Källmora, med utsikt över Lisjö ängar. Direkt framkomna såg vi en havsörn sittandes på den vattenfyllda isen i sällskap med en ung gråtrut. Men sikten var dålig och kom så att vara under hela förmiddagen. Vi kunde dock bestämma örnen till en 2K-fågel och den fanns kvar i området hela förmiddagen. Vid ca 11:30 dök en adult havsörn upp och sällskapade med den yngre örnen. Mäktigt var att höra örnens skri tränga fram genom dimmorna.

För övrigt noterade vi 38 kanadagås, 5 grågås, 8 sädgås och 3 sångsvan och en aktivt jagande varfågel. 23 tofsvipor, ett 15-tal sånglärkor rastade och vid 12-tiden, i duggregn, sjöng årets första dubbeltrast från skogen bortom Källmora. Grillbrasa hölls vid liv och medhavda korvar kunde avnjutas. Tack till medverkande i årets örnräkning. Med hopp om bättre väder ser vi fram mot nästa års örnspaning i Lisjö.
Till sist; I år är det 100 år sedan havsörn och kungsörn blev fredade i Sverige! Från att havsörnen varit nära utrotad på 1970-talet har nu havsörnspopulationen status som livskraftig.

Från årets örnspaning, Lisjö ängar, 2/3 2024. Foto: Tom Sävström