Med bombmurklan i fokus

Här beundras en grupp bombmurklor av glada deltagare. 12/4 2024. Foto: Tom Sävström

En välutvecklad fruktkropp i Bombmurkleskogen, 12/4 2024. Foto: Tom Sävström

Fredagen den 12 april företog Naturskyddsföreningen och Surahammars hembygdsförening en gemensam exkursion till Bombmurkleskogen norr om Vattenverket. Hela 17 personer deltog och glädjande nog kunde vi se en hel del bombmurklor, många små runda i knoppstadiet, men också flera stora välutvecklade ”bomber”. 2024 ser ut att vara ett bra år för bombmurklan. Vi studerade ingående några exemplar av kamjordstjärna som växer i en gammal övergiven myrstack. På begravda grankottar fanns en och annan grankotteskivling. På grov asplåga fanns stora fruktkroppar av platticka. En spillkråka ropade ljudligt och svartmes och taltrast underhöll med sång. I den södra delen på granskogen beundrade vi några mäktiga myrstackar, av röd skogsmyra. Som avslutning avnjöts medhavd fika i talldungen i den fina naturbetesmarken Gatstuängen, med utsikt över den kraftigt översvämmade Magsjömaden.