Välkomna till skogen och övriga programaktiviteter!

Gammal tallskog, Lindmuren Surahammar. Lägg märke till de torra ”silvergrenarna” under kronan. 30/9 2024. Foto: Tom Sävström

Gammal tall i Stingsmossen-Rövallsmossen NR. 28/9 2024. Foto: Tom Sävström

Får vi se havsörn på vingarna över Glåpen den 17/11? Chansen finns. Foto: Lennart Eriksson

Tofsmesen är en utpräglad barrskogsmes. ”Om hösten gömma tofsmesarna granfrö o. dyl. i laven på grova grangrenar, vilket kommer väl till pass under vintern”, citat Erik Rosenberg i Fåglar i Sverige, 1961. Foto: Lennart Eriksson

Föreningens program för hösten, men också våren 2025 nu sänt till medlemmarna. Vi har tema ”Skogen” i fokus. Vi besöker intressanta skogar nu i oktober och i december blir det ett inomhusmöte där vi ska känna doften av skog. Vårt budskap är solklart, ”Det måste skyddas mera skog”! ”Vi måste gå från kalhyggen till ett mera hållbart naturnära skogsbruk”! Och vi har intressanta mötesprogram i Hembygdsgården, som du inte får missa!
Vem har inte sett landskapsomvandlingen i våra hemmamarker i Surahammar. Från värdefulla naturskogar med höga naturvärden till täta, tråkiga, artfattiga produktionsbestånd (virkesåkrar), som påtagligt missgynnar och hotar de arter som lever i skogen. Här om kvällen besökte jag Oxhällsberget nordost om Ursjön och från höjden såg jag bara kalhyggen och virkesåkrar och harvade hyggesytor. Var ute för att lyssna efter älg och varg. Det var tyst i skogen. Innan hemfärd vid skymningsdags ropade en slaguggla från Ursjötorp. Det blev min räddning, den väderfina höstkvällen.

För övrigt noterar vi att vi har en riktigt usel svampsäsong. Inga ängssvampar i naturbetesmarkerna, inga svampar i hällmarkstallskogarna. Men för en naturintresserad finns alltid något att känna glädje över i naturen. Det får du erfara om du följer med oss ut på våra utflykter. Tillsammans finner vi naturkänslan och glädjen i kontakten med växter och djur, som dessutom ger oss hopp om en framtida rikare och vildare natur i Surahammar! Det går bra att ta med hela familjen.

Välkomna!