Ängsvård, beteshävd och samarbete räddar mångfald i Muren

Vippärtsbacken i Muren nyslagen. 21/8 2024. Foto: Tom Sävström

Höet räfsas och förs bort från ängen i Muren. 25/8 2024. Foto: Kjell Hedlund

Onsdagen den 21 augusti slog ordföranden Tom Sävström vippärtsbacken i Muren med lie. En fröjd med välslipat lieblad. Det slagna höet räfsades ihop i högar. Fredagen därpå slog Tom, Mikael, Lennart vår äng med slåtterbalk och lie. På söndagen (25/8) var vi 8 medlemmar som under tre timmar räfsade ihop det slagna höet och förde bort det från ängen. En del hö gavs åt nötkreaturen som nyfiket följde våra förehavanden. Blandad förtäring förde oss samman i trevlig samvaro vid vår rastplats.

Naturskyddsföreningen Surahammar har vurmat för Murens fodermarker som en del i föreningens policy; att värna gräsmarkernas flora och fauna. Vi vill gärna se vårt mångåriga engagemang i Muren som det mest framgångsrika naturvårdsprojektet i Surahammars kommun. År 2025 firar vi 40 års naturvård i Muren!
Åstrands betesdjur, (Ramnäs lantbruk), är och har varit navet i naturvårdsarbetet. Alla övriga intressenter har sin del i projektets framgångssaga. Länsstyrelsen, Kommunen och markägarna är alla delaktiga i bevarandet av Murens biologiska mångfald. Vi ser gärna att flera intresserade upptäcker det roliga i att vårda ängar, vilket också skapar en speciell samvaro och hembygdskänsla. Vi ängsvårdare i Naturskyddsföreningen är inte de sista entusiasterna – se oss gärna som pionjärerna.