Kommunens översiktsplan revideras – Naturskyddsföreningen engageras

Just nu pågår ett arbete med att revidera Surahammars kommuns översiktsplan (ÖP). Den senaste är från 1990. Alla kommuner ska enligt plan- och bygglagen ha en översiktsplan som omfattar hela kommunens yta. Översiktsplanens syfte är att ge vägledning och stöd i beslut om användningen av mark- och vattenområden samt hur den byggda miljön ska utvecklas och bevaras.  ÖP kommer att ställas ut offentligt och vad vi erfar ska den upp på fullmäktiges bord vid årsskiftet.

I Naturskyddsföreningen är vi engagerade i naturvårdsdelen, där vi bidrar med vår kunskap om skyddsvärda natur- och kulturområden, såsom skog, naturbetesmarker, mossar och kärr, vattendrag etc. Vi anser att Surahammars fina natur inte bara ska bevaras utan också marknadsföras och bli mera känd för en bredare allmänhet.  Naturen ska locka människor till att vilja bo och turista i kommunen.

Värt att bevara. Naturbetesmark och vacker landskapsbild vid Bovallen i Lisjö, 20/7 2007. Foto: Tom Sävström