Vi måste bevara naturbetesmarkernas artmångfald, skönhet och kulturarv!

Vi slår ett slag för hagmarkerna. Biblioteket Surahammar. 31/1 2015. Foto: Tom Sävström

Blomsterprakt i Bovallens naturbetesmark, Lisjö, 20/7 2007. Foto: Tom Sävström

Under hela februari månad kan du se vår utställning kring naturbetesmarkernas mångfald på biblioteket i Surahammar. Där finns några skärmar som visar på värdena i de beteshävdade hagmarkerna. Besök biblioteket och ta del av vårt budskap och vårt engagemang. Bli medlem och ge oss ditt stöd. Du behövs!
Vi kommer möta förändringar i vår hembygds natur. Öppna artrika betesmarker riskerar att beskogas. Vi måste vara medvetna om vilka värden som går förlorade när betesdjuren försvinner och trädplantor planteras i blomsterbackar som hävdats i århundraden. Det är inte bara jordbrukspolitik, det är också naturvårdspolitik. Det finns tyvärr ingen strategi från samhällets sida, kring hur värdefulla naturbetesmarker ska kunna bevaras, när beteshävden upphör. Slåtter kan absolut vara ett alternativ. Skogsplantering förstör dessa marker för all framtid. En avgörande fråga är; Hur ska bonden kunna få lönsamhet i djurhållning och betesdrift?
En fråga vi måste ställa oss är; Kan vi leva utan kattfoten och prästkragen och utan betesdjuren i den leende björkhagen eller i den öppna steniga moränbacken? Vilket svar vill du ge? Medans du funderar på svaret, se vår rapport Elingbos naturbetesmarker . Se också rapport nr 2 i vårt projekt  Naturbetesmarkernas mångfald 2