Kritiken mot skogsbruket fortsätter

Bombmurkla, fridlyst inom EU, men tyvärr inte fridlyst av Svenskt skogsbruk. Bombmurklan hotas av dagens skogsbruksmetoder. Foto: Tom Sävström

Citat;
”Sedan 1950 har ungefär 60 procent av Sveriges produktiva skogsmark kalavverkats och ersatts med mer eller mindre monotona produktionsskogar. Skogens arter påverkas negativt när deras livsmiljöer förändras eller försvinner. I dag bedömer Artdatabankens experter att var tionde art i den svenska skogen är rödlistad och mer än 900 arter är hotade, framför allt av skogsbrukets metoder.
Ändå fortsätter skogsbruket den storskaliga förändringen av landskapet i hög takt. Dessutom ökar trycket på uttag av skogsråvara vilket driver intensifieringen ännu längre, exempelvis till ökad gödsling, dikning, stubbrytning och användning av främmande trädslag. Sveriges riksdag och regering måste vända detta ohållbara utnyttjande av skogen.”
Lotta Berg, BirdLife Sverige; Karin Lexén, Naturskyddsföreningen; Johan Lind, Naturfotograferna /N och David van der Spoel, Skydda Skogen.
På vår riksförenings hemsida kan debatten om skogen följas, liksom på DN Debatt.

Även i Surahammar skövlas skogarna som aldrig förr. Tystnad råder från många som tidigare kritiserat skogsbruket. Virkesåkrar ersätter skogar med mångfald.
I virkesåkrarna, som du säkert ser i landskapet, finns ett trädslag, gran eller tall, alla träd har samma ålder, ser likadana ut, och där finns inga skogsarter, som ÄR gammelskogen.