Strandäng vid Rävnäs räddas från igenväxning

Vi hade uppvaktning hela dagen. Djuren ställde sig runt brandfläckarna, då de upptäckte att röken höll flugorna borta. Foto: Tom Sävström

Flera rishögar brändes på strandängen vid Rävnäs. Foto: Tom Sävström

Under 2017 påbörjade vi i Naturskyddsföreningen, på initiativ av Lennart Eriksson, att öppna upp strandängen öster om ån vid Rävnäs, strax söder om Gniens naturreservat. Stora snår av gråvide har röjts och nu i augusti eldade vi upp de rishögar vi dragit ihop. Det gjorde vi på den dag då eldningsförbudet torrsommaren 2018 hävdes. Det var perfekta förhållanden att elda, regn dagen innan och lagom fläktande vindar, spridningsrisken var minimal. Efter att vi informerat räddningstjänsten, startade vi eldandet klockan 08:00 och avslutade jobbet vid 18-tiden på kvällen. Det var trögeldat och förenat med kraftinsatser för att få igång eld, flytta ris och till slut få jobbet slutfört. Dock återstår en del ytterligare röjningar innan vi är helt nöjda med vårt naturvårdsarbete på platsen. Strandängen betas av nötkreatur från Abrahamssons i Gärdshammar, Ramnäs. Arbetet görs för att gynna fågellivet och floran på ängen. En sak är klar, vi var eniga om att vi fått bästa motion och muskelträning, detta utan att betala för att gå på gym. Eller med andra ord, vi förenade nytta med nöje.

Tom och Lennart