Inbjudan till Adventsvandring och övrigt aktuellt

Brudsporrar i slåtterängen i Muren, 2021. Foto: Tom Sävström

I den gamla skogen finns vår identitet, vår trygghet, rik på växter och djur. Kranshällarna. Foto: Tom Sävström

Vi inbjuder härmed medlemmar och övriga intresserade till adventsvandring i Djupebo. Söndag 28/11, kl. 10:00 från Stenhuset. Vi ser Medins, välbevarad smedja, Vretbacken, sjön Djupen, Flygar-Villes med omnejd. Intressant natur- och kultur i lättgången terräng. Föreningen bjuder på glögg och pepparkakor. Grillbrasan tänds, så tag med eget att grilla och eget kaffe. I sjön Djupen fanns en gång såväl gråhakedopping som smådopping, vilket vi berättar mera om när vi träffas. Bland annat finns en radioinspelning (fågelskiva) på gråhakedopping från Djupen. Vi ses i Djupebo! Välkomna!
Vårprogram 2022
Styrelsen har träffats och vi har ett vårprogram för det kommande året 2022 på gång. Coronarestriktioner har lättats, så vi inbjuder till ett par inomhusmöten och några aktiviteter i fält. Vi fortsätter dock att vara försiktiga, det känns som pandemin inte är över. Programmet skickas ut före jul.
Fältgentianan
Det blommade endast 7 gentianor i Muren 2021, men vi hoppas på bättre resultat kommande år. Däremot uppträdde den vackert röda praktvaxskivlingen spridd i Murens gräsmarker. Båda dessa arter är föremål för särskilda åtgärder för att de ska bevaras, där länsstyrelserna har ett ansvar. För övrigt blommade två brudsporrar även i år. Denna väldoftande orkidé vägrar ge upp i Muren. Den växer i vår slåtteräng.
Tallbit och sidensvans
Just nu kan vi se sidensvansar, tallbit och trastar i markerna, beroende på den goda tillgången på rönnbär. Ännu har vi också en mild höst så det går att fylla svampkorgen med trattisar, som har ett bra år. Ut och upplev!
Skogen
Avskogning har blivit ett ord i klimatkrisen. Nu vill världsledare stoppa den. Vad kommer det betyda för svenskt skogsbruk. Kommer vi gå mot ett kalhyggesfritt skogsbruk. Det är enda möjligheten, för klimatet och för skogens växter och djur, (biologisk mångfald). På gång är Sveaskog att avverka mera skog öster om Surahammar. Vi vill inte ha några flera kalhyggen i Surahammar!